duminică, 2 iunie 2013

Hai Petrolu'!

Împins şi somat de diverşi prieteni, Doru Marcu, Florin Copoiu, iată că dedic un comentariu şi acestui eveniment, câştigarea Cupei României.
De pe la 6-7 ani am auzit de Petrolul, echipa de fotbal locală. Am fost şi la stadion adus de cineva, nu-mi mai amintesc! Tocmai în vremea aia apăruse o garnitură foarte talentată de fotbalişti în frunte cu fraţii Dridea (Mircea şi Virgil) şi au câştigat de două ori titlul în 57 şi 58. Şi apoi ultima oară în 1966!
Ca petrolist adevărat uram din suflet pe Dinamo al miliţiano-securiştilor şi pe Steaua (CCA). Îmi aduc aminte de un meci legendar, de prin începutul anilor '60, câştigat de petrolişti la Bucureşti contra lui CCA cu 6-4! 
Adversarii noştri cei mai mari erau cei de la Rapid, pe ăştia nu-i uram că erau cu chefereul! 
Regretabil că azi nemernicii ăştia de Mircea Sandu şi mai ales Mitică Dragomir au reuşit să distrugă cele mai populare echipe care concurau capitala: U Craiova, Poli Timişoara, Rapid şi se joacă cu echipe ruralo-săteşti sau din oraşe fără spectatori!
Am stat să intru la meciuri pe gratis, în toată copilăria, am reuşit totuşi să văd toate meciurile de acasă ale Petrolului din 1965-1966. Am văzut şi meciul cu Rapidul, care ne-a făcut campioni, când Dridea doi a dat gol din corner cu 11 rapidişti apărători.
La televizor am văzut şi miticul Petrolul Liverpool 3-1, rezultat viciat de arbitru, trebuia să mai dăm un gol să-i eliminăm.
Suporterii erau simpatici şi haioşi şi-i miştocăreau pe fotbalişti, nu ca azi. Erau celebre catrenele lui Mircea Ionescu-Quintus din program, îl ştiu pe fiul său Răzvan, emigrat în Germania! Şi m-am bucurat când a devenit preşedintele PNL pentru că i-a unificat pe liberali.
Azi mi-e ruşine de ploieştenii care au sărit să-l bată pe un  fotbalist stelist sau ruşinea cu Bornescu care l-a muşcat pe medieşean. 
Dar mă bucur că suntem câştigătorii Cupei! 
Avem o echipă mai neagră decât naţionala Franţei, aşa ne stă bine, doar suntem magnaţii petrolului şi la noi joacă africani şi magrebieni!
Dar tot Petrolul se numeşte şi sper să ne mai bucure, pentru că la fotbal sunt iremediabil un provincial.

Hai Petroluuuu'!

8 comentarii:

  1. Si eu ma bucur pt ca a castigat petrolul, dar ma intreb: la Cupa ROMNIEI cati romani au fost pe teren?
    Toate cele bune!
    Nicu

    RăspundețiȘtergere
  2. Proaspăt venit în Ploiești (aveam 7 ani și jumătate), colegii de serviciu ai tatălui meu îl puneau pe copilul nevinovat (eu) să le dea idei pentru Pronosportul lor. Întotdeauna spuneam că va bătea Petrolul (Flacăra), chiar dacă juca în deplasare. Stârneam, uneori, zâmbete.
    Intram la meciuri cu ia-mă nene chiar și când ajunsesem elev de liceu (eram micuț și slăbuț). Mai intram și cu vărul meu, care avea abonament la Tribuna I. Dar la meciul cu Liverpool n-a ținut, a trebuit să mă resemnez și să-l văd la televizoul vărului, la 300 m de stadion.
    Petrolul din perioada celor trei campionate câștigate (58 - 66) era un fel de Craiova de mai târziu. Echipă omogenă, cu doar 2-3 valori peste normalul fotbaliștilor din epocă (Mihai Ionescu, Mircea Dridea, Boc, Mocanu, Hălmăgeanu, Dumitru Nicolae - NB - nu au jucat toți în aceeași perioadă). NU excepționali, nu Dobrin, nu Dumitrache, Hagi, etc. Primele două campionate au fost luate în competiție cu echipa de aur a CCA-ului. Formația Petrolului o știu și acum, intrau, la nevoie, numai 1-2 rezerve. Revenind la Craiova, și ea câștigând în condițiile în care Dinamo și Steaua din vremea ei nu concepeau să nu câștige titlul, Petrolul le-a dat, la intrarea în A, pe Ivan și pe Marin Marcel, ca să-i întărească. La finala Cupei (am fost pe stadion sâmbătă), când au anunțat câștigătorii Cupei de-a lungul anilor, numai Craiova n-a fost fluierată.

    Interesante sunt memoriile lui Mircea Dridea, subiective, of course.
    http://www.doarpetrolul.ro/index.php/20080129580/simbolul

    Interesant cazul lui Hălmăgeanu, adus la Petrolul pentru că Steaua îl voia pe Țăranul (Dumitru Nicolae, parcă de pe la Pucheni). Hălmăgeanu, înviorat la Petrolul (juca fundaș central) a ajuns de la Ploiești la națională (fundaș dreapta, parcă) și a fost luat înapoi de Steaua. Boc luat de Dinamo (îl vedeam la ștrandul Unirea, jucând tenis cu piciorul). Costică Moldoveanu luat de Steaua.
    La Finala Cupei din 63 eram la Vârful Omu, unde tata lucra ca meteorolog. Aveau televizor și am văzut meciul și împreună cu un grup de gălățeni. Zgardan, pentru Siderurgistul, ne-a dat o ghioagă de pe la 25 m. Gălățenii să se arunce de pe munte de bucurie. Apoi le-am dat noi 6, s-au liniștit.
    Am suferit cu ei în anii 70-80. Prin 88, am fost, din întâmplare, la un meci Mizil - Brăila, colegele Petrolului din B. La Mizil!!! Petrolul trăgea să revină în A, strângând puncte și prin intermediul megieșelor de județ din B (Mizil, Plopeni, Poiana Câmpina). Brăilenii îl întâlniseră pe arbitru la nuștiuce kilometru, cu niște cămăși Braincof, ca să arbitreze corect. Petrolul, care era îngrijorat că Mizilul nu va da tot ca să nu ia Brăila punctele, trimisese oameni de la județ. Oameni cu funcții.

    Creștere și descreștere. Fuziunea cu Astra, revenirea chinuită a CSM Ploiești, ani de zile evitând promovarea în A pe motiv că nu avea bani de A. Răchită. Primăria implicată recent și cu scop electoral, în echipă și în stadion.

    Dacă pleacă Walter (dacă strânge la loc masa într-o nucă) s-a încheiat povestea. Fotbalul de azi, și de pe la noi, nu se poate desfășura în lipsa banilor. Epoca naivă (Petrolul anilor 50-60), Steaua câștigând Cupa Campionilor în 86) e apusă for ever.

    Laurențiu Orășanu

    RăspundețiȘtergere
  3. Adaug:
    La meciul cu Wiener Sport Club
    (detalii pe http://www.doarpetrolul.ro/index.php/201301081523/1959-dubla-cu-austriecii-petrolul-wiener-sportklub)
    am fost (cu ia-ma nene) la Peluza II-a (nu aia cu ceasul si tabela).
    Înainte de meci s-a filmat pentru Băieții noștri, film cu Iurie Darie pe care l-aș revedea și acum cu plăcere (știu, cheezy). Iurie Darie semăna cu Mircea Dridea și cu colegul nostru Florin Copoiu. Îmi amintesc și acum niște panouri refectorizante, puse ca să aibă lumină la filmare. Iurie Darie înscris mai ușor decât Dridea.

    Nu-mi amintesc vreun jucător de la Petrolul anilor 50-60 care să fie atât de indolent ca Gicu Grozav. Nu-mi amintesc vreunul de pe atunci care să-mi fi stârnit panica pe care mi-o stârnește astăzi Iamissi ăsta care, când intră la minge, nu știi dacă o nimerește, iar dacă o nimrește, nu știi dacă o respinge sau dacă înscrie în proprie poartă. Nu știu dacă era vreunul, pe atunci, care să fi avut nevoie de un psihiatru, ca Bornescu.

    Rectific la jucători mari. Cred că Boc merita mai mult în listarea anterioară. Talent, eleganță pe care nu știu dacă am mai văzut-o la vreun fundaș român (peste Belodedici). Din păcate, incidentul cu bătutul unui securist l-a trimis să joace fotbal la prizon, de unde a revenit slab la Craiova. Apoi, interzis de tot, de o lege care interzicea pe fotbaliștii condamnați.

    Publicul de la Finala recentă a fost magnific. Poate că el va ține în viață Flacăra (Petrolul) Ploiești. Sunt oameni cu cap acolo, vezi coregrafia meciurilor. Important e să țină în frâu huliganii.

    Echipa nu este încă de cupele europene. Nu e nici măcar de titlu. Nu sânt sigur că actualul antrenor va fi în stare să pună la punct automatismele necesar unui joc de echipă (funcționează la Steaua, la CFR, la Rapid, la Galați). Pentru asta e nevoie de idei ( nu le văd la Contra, atacul se rezumă la mingi pe Bokila) și de timp (nici Petrolul din 56 n-a luat campionatul deși avea cam aceeași componență ca în 58).

    Laurenți Orășanu

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, "citindu-va", retraiesc copilaria....dragii mei prieteni...
    Sic! eu am fost pe stadion la Petrolul-Liverpool....pastrez si acum biletul si un pliant cu prezentarea echipei-portrete caricatura...(3-1 goluri Dridea, Badea si Moldoveanu....)...am plecat la meci direct de la scoala...sa fiu sigur ca prind loc...
    Mi-amintesc si de golul lui Dridea II din corner....si de Dan Coe plin de sange dupa un contact cu un petrolist....
    Am refuzat invitatia lui Laurentiu de a vedea "live" finala..... ma protejez de emotii mari (la utima faza, cred ca inima, denumita "cord" dupa o varsta, a stat putin...)
    In rest, ne vedem in Europa...
    Acelasi republican,,,si petrolist,
    Florin Copoiu

    RăspundețiȘtergere
  5. Aveti o echipa neagra pentru ca permite statutul federatiei dar ce sa mai zic de francezi care au o echipa neagra la NATIONALA???hahha

    RăspundețiȘtergere
  6. Dragii mei prieteni,
    Vă mulţumesc pentru că aţi contribuit!
    Laurenţiu face o analiză doctă, dar şi emoţională despre echipa care ne-a bucurat copilăria şi adolescenţa!
    Mi-e şi mie teamă că dacă se vor topi banii se va duce şi echipa.
    Uite ce se întâmplă cu Rapid, alături de U Cluj cele mai vechi şi autentice echipe româneşti de fotbal!
    Cel ma mare este dezastrul corupţiei şi ticăloşiei. Cum este posibil să nu fie în puşcărie banditul şi mafiotul corupt de Mitică Dragomir?
    Noi suntem cu Petrolul de mici, de vreo cam 60 de ani!
    O tempora, o mores!
    Hai Petrolu'

    RăspundețiȘtergere
  7. Chinezul, Ripensia, Stiinta, Poli ( cind curata , cind de Bragadiru sau acum de Recas ) Timisoara , a ajuns pentru a ?-a oara iarasi in prima liga, ca sa se bata cu Navodari, Mioveni, Chiajna, etc. La Revolutie se cerea desfiintarea Stelei si lui Dinamo, acum ei au terminat concurenta din provincie, s-au razbunat ! Si ca sa ma emotionez si eu, Joe, la 1 Mai 1963, acum 50 de ani, cind s-a inaugurat stadionul, azi numit Dan Paltinisanu, tatal meu, Drucker Ripensia, a facut rost prin pile si relatii ( Poli juca contra Steaua Rosie Belgrad ) de 1 ( un ) bilet la tribuna oficiala. Si ce a facut !? m-a dus de mina, aveam 13 ani, pina la poarta stadionului si m-a lasat sa intru eu pe biletul ala !!! Mai fusesem cu el, ani de-a rindul , de pe la 8-9 ani, pe vechiul stadion, Stiinta, unde in 1972 a iesit UnivTim compioana la rugby, prima din provincie, la multe meciuri ( Petescu, Manolache, Mitaru, Remus Lazar, etc ) in care el imi povestea in timpul meciurilor de Bodola, Bindea, Pavlovivi, Chiroiu, Dobay, Zombori, care erau sigur mai buni ca " ai mei " si n-am inteles cum a putut sa faca atunci acest "sacrificiu" si sa ma lase pe mine sa intru. Nu imi aduc aminte nimic din cele petrecute la meci, eram ca anesteziat de maretia celor 50.000 adunati acolo, a mai fost de atunci doar de vreo citeva ori plin, imi lipsea "povestitorul" de linga mine, despre vremurile bune, de di-nainte , nu !? Dupa meci m-a asteptat si eu , fascinat, n-am putut sa-i spun nici scorul final. Acum , dupa multi ani, cind am si eu un fiu, pot sa inteleg cum de a putut atunci sa faca marele "sacrificiu" !!!

    RăspundețiȘtergere
  8. .....apropo de echipa neagra......si pentru ca imi place parodia / autoparodia ca si ironia / autoironia:
    recunosc, Petrolu' a fost deseori o echipa neagra (vezi cartierele "celebre" Mimiu, Ghighiu.....), de la petrol, bineinteles, dar acum, intr-adevar parca e si mai neagra...
    Dar ma resemnez cu nationala Frantei, cu suedezul Dahlin, cu atletii africano-europeni.....nu banii conteaza ci numarul lor

    Tot eu, un anonim si daca e anonim, semnez: Florin Copoiu

    RăspundețiȘtergere