marți, 9 iulie 2013

Drug war - film contemporan chinezesc

Am văzut, după nu ştiu cât timp, un film chinezesc contemporan. Nu este un film documentar, nu este un film Hollywood cu imagini din China, este un film făcut de chinezi. Filmul este foarte dur, Război cu drogurile
China este foarte familiară cu drogurile, în trecut, opiumul era cunoscut de către chinezi din secolul al VII d.Cr, pentru scopuri medicale, dar obiceiul fumatului de opiu cu tutun a fost introdus de europeni în secolul al XVII-lea. Au avut şi două războaie ale opiumului, în care China a fost obligată să accepte tratate în care chinezii acceptau ca negustorii să vândă opiul la liber. A fost într-adevăr una din chestiunile cele mai ticăloase comise de imperialişti împotriva Chinei.
Am văzut cât de populare au devenit filmele istorice chineze, dar filme contemporane n-am mai văzut de vremea tinereţii mele cu mitologia lui Mao, cu chinezi pe biciclete şi-n uniformele de doc. 
Într-adevăr, acum am văzut o Chină contemporană, cu chinezi obişnuiţi, fără expaţi americani sau James Bond, Tom Cruise în Misiune Imposibilă
Personajul principal este un căpitan de poliţie care capturează un important traficant de droguri din Hong Kong. Poliţia chineză are o luptă dură cu narco traficanţii, poliţia se folosesc metodele cel mai sofisticate de urmărire. China care o vedem este o Chină cu hoteluri moderne şi luxoase, dar şi cu zone sărace, cu autostrăzi şi trenuri de mare viteză, cu automobile de ultimul tip, dar şi cu mulţi chinezi normali. 
Finalul este nemilos, poliţiştii mor în lupta cu traficanţii bine înarmaţi, inclusiv căpitanul de poliţie.
Iar finalul este şi mai nemilos, vedem cum traficantul de droguri este condamnat la moarte şi omorât prin injecţie letală.
L-am urmărit cu interes, pentru că pare un film despre China de azi, nu un docu - thriller americano-european cu o Chină super-sofisticată şi oarecum falsificată!

3 comentarii:

  1. Triadele chinezesti sunt cele mai puternice si periculoase din lume.Niciun Regim care a condus China de-a lungul secolelor,n-a reusit sa-i linstesca;ei se conduc dupa Legea lui Trei,adica stapaneste toata Lumea !

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, un film dur!

    Dar, apropos de filmele asiatice despre lumea actuala, de acolo: merita vazute si filme din Hong Kong, Japonia sau Coreea de Sud! Este interesant sa vezi cum au evoluat, amestecind (si asumindu-si acest amestec), traditia proprie si modernul.

    De asemenea, este impresionanta presiunea, aproape sufocanta, a influentei americane (Coreea de Sud, Japonia) sau britanice (in Hong Kong), in comportament, in folosirea excesiva a cuvintelor englezesti, a numelor englezesti (mai ales la femeile tinere).

    O lume ciudata, exotica, uneori greu de inteles!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Petculescu9 iulie 2013 la 17:40

    N-am vazut niciun film chinezesc modern. Am ramas la filmele comuniste, cu agenti imperialisti capturati de patriotii maoisti, cu scene extraordinare, ca avionul in flacari, coborand pe o sarma vizibila, sau " tigrii zburatori ", care sareau din trenul in viteza si nu pateau nimic. Nu gust chinezariile, nici macar cele cinematografice, iar de razboiul drogurilor imi face sila, decand am vazut pe strada un drogat, a carui manifestare -a ingrozit!

    RăspundețiȘtergere