duminică, 3 noiembrie 2013

Castelul Vaux-le-Vicomte


Poate că unii sunt nervoşi, ce-i cu ăsta de de tot ne trimite mailuri azi!
Amicul Dan Andronescu mi-a trimis un mail cu un power point cu acest castel.
Despre castelul Vaux-le-Vicomte a scris extrem de frumos Eugen Simion în Timpul trăirii, timpul mărturisirii, despre perioada sa de profesor la Paris după mai '68.

Vaux-le-Vicomte este castelul construit de Fouquet, administratorul finanţelor Franţei, în vremea Regelui Soare, Ludovic al XIV-lea. El a construit acest castel în nordul Parisului, în drumul spre Melun (Melan pe româneşte!). A fost inspirat pentru că a angajat trei genii, Louis Le Vau arhitect, pe Andre Le Notre, inventatorul grădinii franceze şi pe pictorul Le Brun. Şi au reuşit o capodoperă. Părerea mea că nu este un castel, e mai mult un manoir, locuinţă de vară. Ansamblul arhitectonic al arhitectului s-a integrat perfect în grădina superbă, imensă unde stejarii plantaţi au ajuns la maturitate, după 350 de ani, sunt stejarii lui Colbert destinaţi catargelor de corăbii. 
L-a inaugurat în 1661 în prezenţa lui Ludovic. Regele s-a înnegrit de invidie! L-a arestat pe Fouquet pe motiv că furase din finanţele Franţei şi a confiscat castelul. Franţa era la acea vreme cea mai bogată ţară europeană. Fouquet a fost cel care închis de Ludovic care purta o mască de fier, dând naştere faimoasei legende. Fouquet a murit în puşcărie şi doamnA Fouquet a recuperat castelul, în cele din urmă. El a rămas până azi în proprietate privată.

Ludovic al XIV-lea i-a angajat pe cei trei maeştri şi aceştia i-au construit bijuteria numită palatul Versailles! Însă eu cred în continuare că Vaux-le-Vicomte este cel mai frumos castel din Franţa. 

Sunt mândru că l-am vizitat prin 2004. Ca să ajung acolo am luat RER (eroer) până la Melun, cel din Cei trei muschetari. Din gara Melun trebuie să iei un  taxi ca să ajungi la castel, costă 14 Euro. Biletul de intrare era atunci 12 Euro, ridicat, din motivul că fiind proprietate privată avea nevoie de investiţii pentru reparaţii.La plecare am încercat un autostop, inutil, nimeni nu te lua, aşa că am vorbit la recepţie şi ne-a venit un taxi care ne-a readus la gara Melun.

Dacă aveţi ocazia vizitaţi-l, merită tot efortul!

Un comentariu: