miercuri, 14 octombrie 2015

A bout de souffle de Jean Luc Godard

Uitându-mă pe tabletă am văzut că filmul  A bout de suffle adică Cu sufletul la gură, filmul cult al lui Jean Luc Godard se dădea aseară pe AMC. Pentru că acest canal nu este în reţeaua mea de cablu, l-am căutat pe internet. L-am găsit pe un site netitrat, pentru că cele româneşti minţeau că este, dar făceau reclamă la ciorapi!
Aşa că l-am văzut în versiunea originală cu subtitrare franţuzească la câteva fraze rostite în engleză.
De ce l-am revăzut? Păi filmul nu  a fost difuzat în cinematografele româneşti, ca multe filme din noul val. L-am văzut, student fiind, la Biblioteca Franceză prin 1970 în ambianţa intimă a holului acelei clădiri de pe Dacia. Se punea un ecran mic şi se difuza la un public restrâns, noi stăteam pe scări, pe scaune stăteau invitaţii. 
Filmul mi-a dovedit din nou precaritatea francezei mele, pentru că o mulţime de dialoguri nu le-am înţeles, noroc că nu prea era nevoie. 
Filmul este realizat în 1960şi a însemnat lansarea a doi tineri şi talentaţi actori: Jean Paul Belmondo, nu avea atunci decât 27 de ani, iar suava şi nefericita actriţă Jean Seberg doar 22 de ani. Nu prea avut noroc, era vedeta unor filme franceze, Bonjour tristesse după  Francoise Sagan, măritată cu cel mai la modă romancier parizian, Romain Gary, dar a murit doar la 41 de ani din cauza drogurilor şi a presiunii mediatice.
Eroul filmului este un vagabond simpatic, Michel Poiccard (Belmondo) care fura maşini ca să se distreze. În torpedoul maşinii găseşte un revolver cu care-l împuşcă pe un poliţist motociclist pornit în urmărirea lui. Reîntors la Paris se duce pe la diverse petit amies amante să le tapeze de bani. Michel o prefera pe Patricia Franchini (Seberg), o new-yorkeză care făcea jurnalism la Paris Sorbonne şi vindea pe stradă New York Herald Tribune (nu era încă International Herald Tribune!).
Michel se strecoară la hotelul unde stătea Patricia şi îi propune să meargă împreună la Roma după ce recuperează nişte bani de la un alt camarad de hoţii. Michel este urmărit de poliţie şi Patricia este abordată de un comisar care îi dă numărul lui de telefon. Patricia şi Michel umblă fericiţi printr-un Paris recognoscibil, ea îşi ia o rochie de la o renumită casă de mode, el mai fură o decapotabilă americană. Era vremea când anti-americanii francezi iubeau SUA şi mai ales frumoasele şi imensele lor maşini, era vremea filmului La belle americaine (tot o decapotabilă americană). Patricia merge la aeroport unde era intervievat Parvulesco (regizorul Jean Pierre Melville). A existat la Paris un Jean Parvulesco, prieten cu cei din emigraţia românească. Acesta este expert în eternul feminin şi întrebat câte femei a avut începe să dea din mâini până se satură. Michel se mai dă şi un anume Laszlo Kovacs pronunţat cum este scris, încercând să vândă o altă decapotabilă furată. După ce se ascund într-o studio foto, Patricia îl denunţă la poliţie. Michel se întâlneşte  cu individul care trebuia să-i dea bani. Acesta îi aruncă şi un pistol pe care Michel îl ia din reflex, dar poliţiştii îl împuşcă. Urmează scena finală cu alergatul lui Michel necontrolat şi în zig zag din cauza rănii ca să se prăbuşească pe caldarâm în final. Înconjurat de poliţişti şi de Patricia mai are puterea să spună: Dezgustător, să-şi închidă singur pleoapele peste ochi şi să moară.  Iar Patricia face şi ea gestul lui Michel de ştergere pe buze cu degetul.
Eu nu mi-am propus să fac un eseu despre noul val francez, ci doar să-mi amintesc episoade care-mi stârnesc nostalgia.

Şi acest film foarte bine făcut mi-a declanşat acest lucru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu