marți, 29 martie 2016

Întâlnirea cu poetul Ion Mureşan

Astăzi la Piteşti a fost invitat poetul clujean Ion Mureşan la Centru Cultural Piteşti de către de poetul Dumitru Augustin Doman.
 
Dumitru Augustin Doman, Ion Mureşan şi Gavril Ţermure
De poetul Ion Mureşan mă leagă întâmplarea cu prietenul Mircea Şelariu. A citit un text superb scris despre marea sărbătoare din Ardeal de 1 noiembrie, Ziua Morţilor, supranumită şi Luminaţia. Atunci eu am reacţionat pe mail lui Mircea şi i-am zis că textul ăsta trebuie să-l fi scris poetul Ion Mureşan. Asta din intuiţie, ştiam că Ion Mureşean este un poet ardelean important şi doar cineva ca el ar fi scris un astfel de text. Şi am avut dreptate!
 
Ion Mureşan recitând poeziile sale
Acum trebuie să explic că Luminaţia înseamnă că toţi vin la cimitire să aprindă lumânări pentru strămoşi şi tot Ardealul se umple de lumină!

Şi astfel că azi la ora 4 d.a. m-am înfiinţat la Centru Cultural care este în apropiere de blocul meu.

La prezidiu au luat loc poetul Dumitru Augustin Doman, poetul Ion Mureşan şi Gavril Ţermure, proprietarul editurii Charmides din Bistriţa, care-i editează volumele poetului Mureşan.

Doman l-a prezentat pe Ion Mureşan, poet echinoxist, absolvent de istorie filosofie la Universitatea Babeş Bolyai de la Cluj, profesor de ţară şi în prezent redactor şef al unei reviste de poezie.
Recunosc că nu sunt un mare degustător de poezie dar m-a interesat ce ne va spune. 
Şi Ion Mureşan ne-a vorbit despre poezie, despre cum vede el poezia, despre faptul că la şcoală ar trebui predaţi la clasele mici poeţii contemporani Nichita Stănescu, Cărtărescu şi doar la cele terminale clasicii în frunte cu Eminescu. 
Apoi ne-a citit din poemele sale. Probabil cea mai frumoasă poezie a fost dedicată sărbătorii de Paşti.

În cursul dialogului am povestit poetului întâmplarea cu Mircea şi despre textul său Luminaţia, care povesteşte în final de mormintele din Transilvania la care nu mai vine nimeni şi ne îndeamnă să aprindem şi acolo câte o lumânare. Adevărat, pentru că descendenţii ce ar trebui să le aprindă sunt demult plecaţi  peste ţări şi mări!
Ion Mureşan a fost plăcut surprins şi a mărturisit că textul a avut aprecieri de la Mitropolitul Ardealului Anania.

În final a fost invitat şi Gavril Ţermure să prezinte activitatea sa şi aşa am aflat că este un neobosit promotor cultural şi muzical care a înfiinţat o orchestră la Bistriţa Năsăud şi a reparat şi pus în valoare Sinagoga care a devenit un centru cultural. 

Am cumpărat volumul Alcool al lui Ion Mureşan şi l-am rugat pe poet să scrie o dedicaţie lui Mircea Şelariu.
Puteţi şi voi să o admiraţi!

Şi textul Luminaţia!



Un comentariu: